U bevindt zich hier:

Wide spread Mercedes Arocs voor van Kalfsbeek

Wide spread Mercedes Arocs voor van Kalfsbeek

Al jaren rijdt Van Kalsbeek Transport met Wide Spread Gestuurde 6×6 voor het transport van bouwmaterialen naar verschillende bouwplaatsen.

Voor de wendbaarheid op de bouwlocaties is de gestuurde achteras en het hoge laadvermogen erg belangrijk. Maar door de scherpe uurtarieven ging Van Kalsbeek toch kijken naar een auto met een niet gestuurde tandem om de onderhoudskosten lager te houden.

Maar dan komt het laadvermogen 4 ton lager uit en dat geeft ook ploblemen met dubbele vrachten. Om een combinatie te maken van het lage onderhoud en het hoge laadvermogen heeft Van Kalsbeen gekozen voor een auto met mechanisch gestuurde Wide Spread oplossing van Veldhuizen. Als basis auto is gekozen voor een Mercedes Arocs 33-42 6×6 die af fabriek geleverd wordt met een winterdienst uitvoering. De winterdienst uitvoering heeft standaard een zwaarder stuurhuis en zwaardere voorbanden, zodat het technische draagvermogen op de vooras 10,5 ton is.

De Mercedes wordt standaard af fabriek geleverd met twee 13 tons achterassen met 13 tons veren. Deze originele veren worden hergebruikt en zijn gemonteerd aan de originele ophangpunten van de Merdedes. De asafstand wordt wel vergroot naar 1,81 m zodat het asstel de volledige 23 ton aan laadvermogen heeft.

Zo ontstaat een veersysteem dat vrijwel geen onderhoudskosten heeft.

Als stuurinrichting is gekozen voor een mechanisch stuursysteem dat rechtstreeks met het stuurhuis van de auto is verbonden.

Zo zijn er geen bijgebouwde hydraulische systemen en elektronica op de auto aanwezig. Hierdoor zijn de onderhoudskosten van het veer- en stuursysteem tussen de 50 en 70 % lager dan van andere systemen.

De Mercedes Arocs van de firma Van Kalsbeek is bij de firma Rondaan voorzien van een Palfinger Epsilon Q170 Z-kipperkraan met een capaciteit van                     1.840 kg op 8,40 m.

Tevens is de auto door Rondaan voorzien van een 2-zijdige PN-kipper met afdekschotten; deze afdekschotten worden bedient door een hydromotor in het kopschot, zodat er gemakkelijk met een heftruck beladen kan worden.

Het eigen gewicht van de auto, kraan en 2-zijdige kipper is 18.200 kg. Op een kenteken met een totaal gewicht van 33 ton blijft er een laadvermogen over van    14.800 kg.

Inloggen