Veldhuizen ontwikkeld hydro wsg
Al jaren bouwt Veldhuizen Wide Spread asstellen op bouwvoertuigen. Het voordeel hiervan is een hoog laadvermogen en juiste aslast verdeling. Collega bouwers maken voertuigen met hydraulische vering en sturing; Veldhuizen zich richt op mechanische vering en sturing. De reden hiervoor is dat mechanische veren sneller reageren, lagere onderhoudskosten hebben en zijn te repareren in eigen werkplaats. Mechanische sturing werkt altijd en er is geen uitval van sensors of stuurcomputers.
Bij haakarm auto’s die een lange oversteek en weinig gewicht op de voorassen hebben, is het wenselijk dat de as niet stuurt bij hoge snelheid. Om een betrouwbaar systeem te krijgen wat ook nog zelf te repareren is, heeft Veldhuizen de Hydro-WSG ontwikkeld.
Werking Hydro-WSG
Hierbij wordt het stuurhuis met stang verbonden aan het stuurventiel. Een kabel verbindt de achteras met hetzelfde stuurventiel. Als de stang tussen stuurhuis korter wordt, stroomt er olie naar een cilinder die de achterste as stuurt. Hierdoor wordt de kabel korter; net zolang tot het stuurventiel weer recht tegenover elkaar staat. (Op dit moment druk de andere zijde van de cilinder olie in een stikstofbol). Bij bocht andere kant op wordt het stangetje langer, de cilinder krijgt olie, de as stuurt en de kabel wordt langer.
Uitschakelen sturing boven 40 km/h
Boven de 40 km/h wordt de aanvoer van olie naar het ventiel omgeleid naar de voorraadtank. Op dat moment zorgt een stikstofbol dat de cilinder in de middenstand gepositioneerd wordt. De werking van het systeem is zo dat bij géén aansturing de as in neutraalstand staat.
Veiligheid
De werking van het systeem is zonder sensors en computers. Dit geeft een zeer betrouwbaar systeem. Mocht er iets mankeren aan de hydrauliek pomp, bijvoorbeeld te weinig olie of een lekke slang, dan komt de as altijd in neutraalstand.
4 Merken
De Hydro-WSG is leverbaar op de DAF 6×4 8×4/10×4, Mercedes 6×6/8×4/8×8 10×4/10×8. Binnenkort ook leverbaar op IVECO 6×6/8×4 & SCANIA 6×6 8×4/8×6.
Restwaarde
Veel van de gebruikte bouwvoertuigen worden verkocht in het voormalig Oostblok, Afrika of Azië .
Omdat daar geen gespecialiseerde bedrijven zijn die hydraulische vering kunnen repareren, worden deze auto’s terug gebouwd naar bladvering. De Hydro-WSG heeft dan bladvering en een stuursysteem dat overal gerepareerd kan worden. Dit resulteert in een hogere restwaarde bij inruil.