Dirix uit het Limburgse Elsloo heeft een Scania G450 Quadro in gebruik genomen. De uiterst compacte vijf-asser is met zijn acht meter lengte uitermate geschikt voor het trekken van dieplader- aanhangwagens. Daarnaast is het korte voertuig ook uiterst wendbaar, en dat is in combinatie met het hoge laadvermogen van 30 ton ideaal in het asfalttransport.
Dirix heeft een vloot van 40 eigen trucks die actief zijn in het asfalt- en grondverzet transport, en in het vervoer van afzetcontainers. Het bedrijf is actief in transport, gladheidsbestrijding, grondverzet, tuin- en bouw, bestrating, grondstoffen, containers en recycling. Tim Dirix: ,,Wij hebben in onze vloot verschillende merken, waaronder een aantal Scania trucks. Die vallen ons op door het lage verbruik, en onder de chauffeurs zijn ze populair vanwege hun hoge comfort en de trekkracht. De nieuwe Quadro was voor ons een uitstekende optie. Dit type combineert een groot aantal voordelen. De truck is erg compact en wendbaar en heeft een hoog laadvermogen. Voor ons ideaal dus’’. Bijkomend voordeel was dat de truck uit voorraad geleverd werd, waardoor hij meteen inzetbaar was.
10×4 met drie sturende assen
De grote wendbaarheid is het gevolg van het feit dat de Scania Quadro 10×4 maar liefst drie sturende assen heeft. Zowel de voorste twee als de achterste as zijn gedwongen gestuurd. De laatste as is tevens liftbaar. De Scania G450 10×4 Quadro werd door Veldhuizen Trucks gebouwd op basis van een standaard, volledig luchtgeveerde 10×4 van Scania. Door de wielbasis aan te passen en de asafstanden te wijzigen ontstond een truck met aslasten van 10 ton op de vooras en 9 ton op de andere vier assen. Daarmee is de Scania R450 Quadro gekeurd voor 46 ton GVW. De vangmuil is gemonteerd op exact 8 meter vanaf de voorbumper, waardoor de combinatie met een dieplader- aanhangwagen binnen de wettelijke totale lengte van 18,75 blijft. Voor Dirix was dat een extra argument om te kiezen voor dit concept.
G- Slaapcabine
De Scania is voorzien van de G slaapcabine met een volwaardig bed. Vaste chauffeur op de truck is Jeroen Martens: ,,Ik kom van een ander merk af en voor mij was dat een grote verandering. Ik rij nu drie weken met deze Scania en ik vind het een hele fijne truck. De cabine is lekker ruim, de instap is laag en het comfort is door de luchtvering rondom echt super. Het is net een luxewagen!’’