Van Werven uit Oldebroek heeft een nieuwe Scania P360 Plug in Hybrid in gebruik genomen. Deze duurzame Scania kan niet alleen emissieloos en fluisterstil rijden, ook de Epsilon autolaadkraan en de kipper werken volledig elektrisch.
De Scania Hybrid is een prachtige oplossing waarmee de actieradius en de inzetmogelijkheden van een Euro6 diesel gecombineerd worden met emissieloos transport waar dat gewenst is. De Scania kan rond de 60 kilometer volledig elektrisch rijden, meer dan genoeg voor de meeste inzet. Daarna begint het bij een kraan- kipper echter pas, want juist in de binnenstad wordt de autolaadkraan veelvuldig gebruikt.
Wide Spread
De door HSE in Vaassen opgebouwde Scania is voorzien van een Epsilon Q170295 PR autolaadkraan en een 2-zijdige Palfinger kipperopbouw. Beide worden dankzij een door HSE in eigen huis ontwikkelde ePTO aangedreven, waardoor ook kranen en kippen elektrisch plaatsvinden. Daarvoor zijn aan weerszijden van het chassis tussen de achterassen 20 kWh accu’s aangebracht, waardoor er in totaal 40 kWh aan accu’s aanwezig is. Dat werd mogelijk doordat het chassis door Veldhuizen Trucks voorzien is van een wide-spread achteras constructie. Dat zorgt in dit geval niet alleen voor extra laadvermogen, maar dus ook voor ruimte voor die accupaketten.
e-PTO
Overigens is die positie van de accu’s geen must. Doordat HSE gebruik maakt van Lithium IJzerfosfaat accu’s kunnen deze paketten ook horizontaal gemonteerd worden. Daardoor zijn meerdere posities mogelijk. Bijkomend voordeel van deze accu’s is dat dit type minder brandgevaarlijk is dan de veel gebruikte NMC accu’s. De accu’s drijven een e-PTO aan die zorgt voor de benodigde hydraulische druk in het systeem. Overigens is het gehele ePTO systeem geïsoleerd, waardoor het volledig onafhankelijk van de truck werkt. Bijkomend voordeel is dat dit systeem dus op iedere truck past, ongeacht het merk.
Continuïteit
Het laden van de accu’s van de ePTO kan door een 3 fasen krachtstroom aansluiting van 380 Volt en 16 Ampére. Doordat het systeem met 11 kW per uur kan laden bedraagt de oplaadtijd tussen de 4 en 5 uur. Daarnaast is het laden met een huisaansluiting van 220 Volt 16A ook mogelijk. Belangrijk is dat de continuïteit nooit in gevaar komt, want zodra de accu’s leeg zijn neemt de dieselmotor met PTO het werk probleemloos over. Net als bij de Scania Hybrid dus, want ook de Scania techniek is zodanig ontworpen dat de dieselmotor het automatisch over neemt als de stroom op raakt. HSE levert het accu en ePTO ook aan andere truck opbouwers als plug and play set. HSE verzorgt in dat geval het programmeren van de set.