Mercedes-Benz Arocs 10×8 voor ROS BV

Degelijk en wendbaar

ROS  BV in Schiedam heeft drie nieuwe Mercedes-Benz Arocs 5045 10×8 kippers in gebruik genomen. De stoere Arocs trucks zijn goed voor 50 ton GVW en combineren een degelijke bouw en comfort met een grote wendbaarheid en een hoog laadvermogen.

ROS BV staat voor Recycling Overslag Schiedam. De handel in zand en grind is de hoofdactiviteit van ROS BV. Vanaf het 15000 m2 grote terrein aan de loswal in Schiedam worden zand en grind overgeslagen vanuit schepen voorlevering aan klanten in de bouw, de wegenbouw en de industrie. Het bedrijf heeft een eigen vloot van acht voertuigen. Daarnaast worden tientallen charters ingezet voor grote projecten, zoals aanleg van de “groen boog” en de bouw van de Blankenburg tunnel. ROS BV is onderdeel van MNO Vervat Rotterdam BV.

Eerste Mercedes-Benz

In het wagenpark van ROS BV is een belangrijke rol weggelegd voor de 10×8 kippers. Marco Kruithof van ROS BV: ,,Het merendeel van ons werk wordt uitbesteed maar wij hechten er aan om ook zelf mee te rijden met eigen materieel. Voor de aanschaf van deze Mercedes-Benz Arocs kippers hadden we contact met Van Mossel Trucks in Bergschenhoek. De Arocs bleek voor ons de ideale truck en dat heeft geleid tot de aanschaf van deze drie kippers. We hebben eerder Mercedes gehad en die hadden weinig kosten en hoge restwaarde  we zijn erg tevreden over de samenwerking’’.

ServoTwin

De Arocs 10×8 kippers zijn voorzien van een 24 kuub grote Ruizeveld kipperopbouw met aluminium milieukleppen. De trucks werden af fabriek geleverd als 8×8 kippers, met het elektrisch bekrachtigde ServoTwin stuursysteem. Dat zorgt voor licht en precies manoeuvreren, ondanks de zware belasting op de 10,5 tons voorassen. De voertuigen werden door Veldhuizen Wagenbouw in Groenekan aangepast voor de specifieke Nederlandse wetgeving. Zo werden de voorassen verder uit elkaar geplaatst waardoor de 10,5 ton toelating per as mogelijk werd. Verder werd er een 10 tons luchtgeveerde, liftbare en gestuurde middelste as gemonteerd. De achterassen zijn voorzien van 24 inch wielen voor een betere bodemvrijheid en terreinvaardigheid. De grote wendbaarheid van de trucks is het gevolg van het feit dat de voorste drie assen gestuurd zijn. Ook is de compacte bouw die mogelijk werd door toepassing van de staande uitlaat achter de cabine debet aan de kleine draaicirkel.

Degelijke aandrijflijn

Dankzij alle aanpassingen van Veldhuizen Wagenbouw ontstond er een voertuig met 50 ton wettelijk toegelaten terreingewicht. In combinatie met de beproefde, degelijke aandrijflijn van de Arocs was dat voor ROS BV reden voor de aanschaf van de drie trucks. ROS BV koos voor het fraaie digitale dashboard in de Arocs cabine, maar met conventionele buitenspiegels.