G. de Bruyn BV uit Oudewater heeft twee Mercedes-Benz Arocs 4645 10×4 Quadro trucks in gebruik genomen. De trucks zijn voorzien van een geïsoleerde Hyva kipper en hebben een maximaal GVW van 46 ton bij een lengte van slechts acht meter. Daarmee blijven deze kippers met een vier-assige dieplader aanhangwagen binnen de wettelijke lengte van 18.75.
G. de Bruyn BV uit Oudewater heeft een vloot van 85 eigen trucks. Het bedrijf is met name actief in het vervoer van losgestorte grondstoffen voor de bouw en de wegenbouw. De nieuwste aanwinst in de vorm van de twee gele Mercedes-Benz kippers worden vast ingezet in de asfaltploeg van Heijmans Wegenbouw. Door de compacte bouw van de vijf-assers kunnen de trucks binnen de wettelijke afmetingen met de dieplader naar het werk, terwijl ze daarna als volwaardige vijf-assers mee kunnen rijden bij de aanvoer van asfalt. Belangrijk hierbij is de totale lengtemaat tussen voorbumper en vangmuil koppeling. Die bedraagt exact acht meter, waarbij de vangmuil koppeling zodanig gepositioneerd is dat manoeuvreren geen problemen oplevert.
Tot nu toe werd voor deze toepassing meestal een vier-asser toegepast in verband met de lengte. Zo’n vier asser komt echter bij iedere asfaltrit laadvermogen te kort waardoor dat een weinig efficiënte en duurzame oplossing was. Dankzij de ombouw van de trucks door Veldhuizen bv ontstonden bijzonder compacte en wendbare voertuigen met een hoog laadvermogen. Veldhuizen ging hierbij uit van de af-fabriek 10×4 van Mercedes met naloopas. Het chassis werd vervolgens ingekort waarna de tweede as verplaatst werd naar 2 meter vanaf de vooras. Deze tweede as werd tevens voorzien van luchtvering waardoor deze nu liftbaar is. Het inkorten van de Arocs werd mogelijk door het verplaatsen van diverse componenten aan het chassis. Zo werd de compacte demper omhoog gebracht, vonden de accu’s een nieuwe plek en werden de luchtketels tussen de assen geplaatst. Verder werd er een op maat gemaakte 330 liter Y-vormige tank aangebracht tussen as 1 en 2. Belangrijk is dat Veldhuizen gebruik maakt van de originele Mercedes-Benz assen.
De vooras hield zijn oorspronkelijke parabool vering, terwijl as 2 nu voorzien is van luchtvering, net als de naloopas. De aslasten van de Arocs Quadro kippers bedragen 10 ton op de vooras en 9 ton op de andere vier assen. Daarmee ontstaat een wettelijk GVW van 46 ton. Dankzij het lage chassisgewicht en de uitgekiende Hyva opbouw resteert er een netto laadvermogen van 29 ton. Binnen de wettelijke toleranties is het vervoer van 30 ton asfalt dus mogelijk en daarmee zijn de beide Arocs trekkers volwaardig inzetbaar als vijf-asser bij asfaltwerkzaamheden.
De trucks zijn voorzien van het Mercedes-Benz Mirrorcam systeem, het elektrisch bekrachtigde ServoTwin stuursysteem en het fraaie digitale dashboard. Verder zijn er extra camera’s voor de dode hoek en het achteruit rijden.