Mus Transport BV uit Herwijnen rijdt voornamelijk met asfalt en daarnaast met zand, grond, grind en alles wat maar losgestort is. In de elf voertuigen tellende vloot is de nieuwste een DAF XF530 10×4, een door Veldhuizen omgebouwde DAF 8×4 waar een extra as onder is geplaatst. Mus Transport koos bewust voor dit type voertuig door de uitstekende ervaringen met eerdere trucks van dit type.
De vloot van Mus Transport omvat drie merken, namelijk Scania, Mercedes-Benz en DAF/Ginaf. Met acht 10×4 trucks is dit de belangrijkste configuratie in de vloot. Directeur René Mus: ,,Voor ons is dit type 10×4, dus met een bijgeplaatste, liftbare stuuras het beste concept. Er gaat wat mij betreft niets boven een star aangedreven tandemstel, bij voorkeur zelfs bladgeveerd zoals bij deze truck. In ons werk heeft dit concept zich bewezen als oersterk en onderhoudsarm. Dit in tegenstelling tot gestuurde naloopassen of andere, technisch gecompliceerde ontwerpen. Wij voeren eenvoudige reparaties zelf uit en ik heb bij voorkeur trucks met zo min mogelijk computers en regelunits aan boord. Hier kun je zelf nog wat aan doen als dat nodig is, en dat is belangrijk. Reparaties zijn namelijk altijd nodig als je er net geen tijd voor hebt of als de werkplaats dicht is, en zo ben ik niet afhankelijk.’’

Mus transport deed eerder al ervaring op met Mercedes-Benz 10×4 trucks die door Veldhuizen Trucks op de zelfde manier waren opgebouwd. ,,De ervaring leert dat dit hele degelijke trucks zijn die bestand zijn tegen onze zware inzet, maar dat geldt zeker ook voor de DAF trucks. Daarbij komt dat de relatie met Veldhuizen Trucks uitstekend is, en volledig los staat van het merk van onze keuze. Zij passen trucks aan van inmiddels alle merken maar daarbij blijven ze dicht bij onze kernwaarden, namelijk degelijk, eenvoudig en onderhoudsarm.’’
10 tons fusee gestuurd
De DAF CF kwam als 8×4 van de fabriek waarna Veldhuizen Trucks in Groenekan de extra, liftbare en sturende middelste as monteerde. Het gaat daarbij om een 10 tons, fusee gestuurde as die op 181 cm achter de tweede vooras gemonteerd is. De luchtgeveerde as kan 20 cm omhoog als het voertuig leeg is, of als er extra tractie nodig is op onverharde ondergrond. In verband met de ruimte aan het chassis werd er gekozen voor een speciale V- vormige brandstoftank met een inhoud van 340 liter. Verder werd de truck besteld met een verticale uitlaatpijp met een diffusor achter de cabine. De DAF CF 530 10×4 is goed voor een maximaal totaalgewicht van 49 ton op het kenteken. De opbouw is een geïsoleerde Hyva kipper die opgebouwd werd door Jansen Hydrauliek.