U bevindt zich hier:

Volvo FH 10×4 als kipper te zien op onze 2.400M2 grote stand 152 op de TKD

Volvo FH 10×4 als kipper te zien op onze 2.400M2 grote stand 152 op de TKD

VOLVO_FH_10x4_GIJSBERTSEN lv 2
VOLVO_FH_10x4 5 assen la
VOLVO_FH_10x4_GIJSBERTSEN lv 3
VOLVO FH 10x4 onderhouds vrij systeem
VOLVO_FH_10x4 3 assen gestuurd
VOLVO_FH_10x4_GIJSBERTSEN ra
VOLVO_FH_10x4_GIJSBERTSEN rv
VOLVO FH 10x4 midlift uitlaat tussen as 1 en as 2
VOLVO_FH_10x4 3 uitlaat compact geplaatst
VOLVO_FH_10x4_GIJSBERTSEN lv 2
VOLVO_FH_10x4 5 assen la
VOLVO_FH_10x4_GIJSBERTSEN lv 3
VOLVO FH 10x4 onderhouds vrij systeem
VOLVO_FH_10x4 3 assen gestuurd
VOLVO_FH_10x4_GIJSBERTSEN ra
VOLVO_FH_10x4_GIJSBERTSEN rv
VOLVO FH 10x4 midlift uitlaat tussen as 1 en as 2
VOLVO_FH_10x4 3 uitlaat compact geplaatst

Hoog laadvermogen met uitstraling
Veldhuizen Trucks bouwt op basis van de Volvo FH 8×4 een compacte 10×4. De Volvo FH 460 is, met zijn riante slaapcabine een bijzonder luxueuze kipper die uitstraling en comfort combineert met een hoog laadvermogen.
De FH 460 10×4 is voorzien van een extra, mechanisch gestuurde en liftbare as voor een hoger laadvermogen. Veldhuizen Trucks is er in geslaagd om de wielbasis op de originele 560 cm te houden, wat 40 centimeter korter is dan die van het bestaande concept. Hierdoor is de draaicirkel maar liefst 150 centimeter kleiner werd dan die van de conventionele, lange uitvoering. Bijkomend voordeel is een grotere stabiliteit tijdens het kippen door de kortere opbouw en het lagere eigen gewicht.
Deze compacte bouw werd mogelijk door de uitlaatdemper, die normaal tussen as twee en drie zit naar voren, en iets omhoog te plaatsen. De demper zit nu dus tussen as één en twee, met een staande uitlaat. Hiervoor werd het kunststof cabine zijpaneel enigszins aangepast om ruimte te maken voor de demper. Voor de werking van de demperunit is de nieuwe plek positief, aangezien de uitlaatgassen een kortere weg vanaf de motor afleggen. Daardoor is de demper eerder op temperatuur, wat een goede werking bevordert.
De Volvo FH460 weegt in deze uitvoering 18.260 kilo en dat betekent bij een maximaal toegelaten GVW van 49 ton een laadvermogen van maar liefst 30.740 kilo. Dit is mogelijk doordat de drie sturende assen ieder goed zijn voor tien ton, terwijl de beide aangedreven ieder 9,5 ton mogen dragen. Technisch zijn de aangedreven achterassen en de vering is goed voor ieder 13 ton waardoor er voldoende technische reserve is. Doordat de derde as mechanisch aangestuurd wordt zijn er minder bijgebouwde componenten, wat gunstige gevolgen heeft voor de onderhoudskosten.
De Volvo is voorzien van een geïsoleerde, 23,5 kuub grote Gijsbertsen kipperopbouw met milieukleppen en een asfaltsnip. Veldhuizen Trucks koos voor een Y vormige brandstoftank tussen as vier en vijf met een inhoud van 345 liter. Aan de linkerzijde is tussen as twee en drie een RVS gereedschapskist aangebracht.

Inloggen