De Gier Kraanverhuur en transport uit Rotterdam heeft een nieuwe Arocs 8×2 WS met een 172 ton/meter zware Erkin autolaadkraan in gebruik genomen. De opbouw van de carrosserie en de autolaadkraan werd verzorgd door CCH in Halsteren, Veldhuizen Wagenbouw maakte het chassis geschikt voor deze toepassing.
De Gier Kraanverhuur in Rotterdam houdt zich met name bezig met serviceverlening aan de railbouw voor trein- en tramlijnen. Daarvoor werkt het bedrijf voor aannemers in de railbouw, en dat vindt vaak plaats in de grote steden. Daarnaast werkt het bedrijf voor de scheepsbouw sector en is het actief op het gebied van machine verhuizingen en in de installatie techniek.
Flexibiliteit
De Gier heeft vijf zwaartransport combinaties, 14 mobiele kranen en 8 zware autolaadkranen. De nieuwste aanwinst in het wagenpark is met 172 ton/meter meteen de zwaarste autolaadkraan in het wagenpark. Directeur Richard de Gier: ,,Wij kozen voor Erkin vanwege de flexibiliteit van deze producent, en vanwege het feit dat dit kranen zijn zonder Can-bus systeem. Bij reparaties heb je geen computer nodig en dat heeft grote voordelen. Voor deze kraan zochten we een zo compact- en licht mogelijk chassis. Een vijf-asser zou te lang worden voor veel van onze toepassingen en een standaard vier- asser komt gewoon laadvermogen tekort. De oplossing vonden we in een aangepast Mercedes-Benz Arocs chassis’’.
Compacte bouw
De Erkin kraan werd geheel naar wens van De Gier uitgevoerd met de voorste steunpoten onder de draaikrans. ,,Erkin bouwt echt maatwerk en in overleg met CCH kwamen we tot dit ontwerp. Daarvoor moest het Mercedes chassis aangepast worden. Door de voorassen 200 cm uit elkaar te plaatsen ontstond er ruimte voor de steunpoten en was een compacte bouw mogelijk. De beide voorassen werden door Veldhuizen Wagenbouw gekeurd op 10 ton. Verder is de sturende naloopas op 180 cm gemonteerd waardoor we ook daar laadvermogen konden winnen. Het resultaat is een compacte vier- asser met een maximaal GVW van 41,5 ton, binnen de tien meter lengte. Dat laatste is belangrijk vanwege de lengte beperkingen in de grote steden’’ aldus De Gier. Het eigen gewicht van de Arocs blijft keurig onder de 32 ton en daarmee kan de truck zonder ontheffing ook in België ingezet worden.
Multifunctioneel
Nadat Veldhuizen Wagenbouw het chassis had aangepast naar de wensen van De Gier werd de truck in Halsteren voorzien van de indrukwekkende Erkin kraan. Directeur Toon Christiaens van CCH: ,,Het complete hulpframe, inclusief de onderbouw van de kraan is eerst gescoopeerd en vervolgens voorzien van poedercoating. Dat geheel is vervolgens gemonteerd waarna we de verdere opbouw verzorgd hebben. Ook is de truck voorzien van een 8 tons steunpoot aan de voorzijde. Verder is de Arocs voorzien van een vangmuil koppeling en een afneembare opleggerschotel. Door het relatief lage eigen gewicht resteert een laadvermogen van krap tien ton, en dat is tevens voldoende voor de meeste opleggers van De Gier. Bij het werk aan rail infrastructuur worden opleggers met materiaal vaak aangevoerd met andere trekkers. Vervolgens kan de Arocs die opleggers het werkvak in brengen om ze daar te lossen, en de railsecties te monteren. Dat wendbaarheid daarbij van het grootste belang is laat zich raden. ,,Daarbij komt dat we met deze machine beter ons werk kunnen doen, ook als de ruimte voor afstempeling beperkt is. Alles bij elkaar is dit voor onze toepassingen een ideale machine’’.
Volledig elektrisch
Voor het werk in bedrijfshallen, maar ook voor in de binnenstad kan de nieuwe Erkin autolaadkraan volledig elektrisch draaien. Daarvoor heeft De Gier een zwaar accupakket van 72 kW met een 56 kW motor die als losse unit meegenomen kan worden. Daarmee is niet alleen de Erkin elektrisch aan te drijven, maar dat geldt voor alle kranen in het wagenpark. Daarmee kan De Gier voortaan stil en duurzaam werken, iets wat in binnensteden steeds belangrijker wordt. De truck- onafhankelijke voeding werd net als de Erkin kraan ook geleverd door CCH.