Bouwvoertuigen hebben vanouds starre achterassen met bladveren en dubbele montage.
In steeds meer gevallen wordt uitgeweken naar een concept met luchtgeveerde achteras, fusee besturing en enkele montage.
Voordeel van dit concept is een laag eigen gewicht en kleine draaicirkel.

In de praktijk stuit men echter op overbelasting van de enkellucht band, stabiliteitsproblemen met kippen en overmatige slijtage van fusee pennen.

Als alternatief heeft Veldhuizen nu een 16 tons as ontwikkeld met dubbellucht banden.
De as heeft een voorziening dat tijdens het kippen de krachten niet op de fusee komen te staan maar rechtstreeks in het chassis geleid worden.
Zo worden extreme krachten in luchtveren en Fusee pennen voorkomen.
Het systeem is tijdens kippen of gebruik met een haakarm vrij gegeven tot een maximum van 30 ton!

De 16 tons as is leverbaar op een DAF 10×4 met een kleine draaicirkel en totaalgewicht van
49 ton.
De as is ook leverbaar op een DAF 8×2 met een totaal gewicht van 41,5 ton.

Vanaf maart 2020 is de as ook leverbaar op een Mercedes 8×2 en 10×4.