Veldhuizen Groenekan presenteert een nieuwe speler in het zwaarste segment van het bouwvervoer, namelijk de Renault Trucks K 10×8 kipper. Renault Trucks heeft een reputatie hoog te houden in het bouwsegment maar door de afwijkende Nederlandse wetgeving voldoen de af- fabriek leverbare voertuigen vaak niet aan de specifieke wensen van de klant. Veldhuizen Groenekan nam een Renault Trucks K 8×8 onder handen en dat resulteerde in een 10×8 met 50 ton GVW op kenteken.
De nieuwe 10×8 ziet er bijzonder robuust uit met zijn stalen bumper met een grote oploophoek, de stoere, ruime cabine en typische bouw accenten zoals de beschermde koplampen. Verder is er een opstap met een handgreep aangebracht achter de linker deur waardoor de chauffeur tijdens het laden in de bak kan kijken. Het interieur van de K is typisch Renault. Dat wil zeggen robuust en functioneel en daarmee bij uitstek geschikt voor het zwaarste werk. De aangepaste OptiDriver Xtrem geautomatiseerde versnellingsbak, zeg maar het Franse neefje van Volvo’s I-Shift, heeft speciale offroad software. Met een extra lage kruipversnelling en zelfs een speciale downhill cruise control voor in het terrein heeft de Renault alles in huis voor het zwaarste werk. Speciale bodemplaten beschermen de kwetsbare delen en het 38 tons tandemstel met naafreductie staat voor een hoge bodemvrijheid en een grote technische reserve.
Veldhuizen ging uit van het standaard 8×8 chassis met een wielbasis van 5600 mm. Dat is de maat tussen as 1 en 3 bij het originele voertuig. Daardoor hoefde er niet ingegrepen te worden in het chassis, want daarmee bleek er voldoende ruimte voor de extra, tien tons as. Naast de middelste, sturende en hefbare as werd de vooras voorzien van 325/95 R22,5 banden. Op as twee zijn 445/75 R22,5 inch banden toegepast. De middelste as is uitgerust met 385/65R 22,5 banden, het tandemstel staat op 24 inch wielen met 325/95 banden voor nog meer bodemvrijheid en terreinvaardigheid. De aslast verdeling is 10 ton, 11,5, 10 en twee keer 9,5 ton. De optelsom daarvan is 50 ton op kenteken.
De truck is, afgezien van de toegevoegde, luchtgeveerde middelste as parabool geveerd. Het tandemstel is voorzien van de 38 tons Xtreme vering die echter verrassend soepel blijkt. Zowel leeg als zwaar beladen rijdt de Renault opvallend comfortabel en stabiel.
Voor de ombouw werden onder meer de brandstof- en AdBlue tanks, de accubak en de uitlaat verplaatst. De uitlaat is nu tussen as 1 en 2 geplaatst, terwijl er een op maat gemaakte 345 liter brandstoftank is aangebracht tussen as 3 en 4 aan de rechterkant. De stoere Renault Trucks K is voorzien van een slibdichte Ruizeveld kipperopbouw met milieukleppen. Met deze Renault Trucks K biedt Veldhuizen uit Groenekan een alternatief voor dit specifieke marktsegment.