Transport en zandhandel Gebr. Joh. Guyt B.V uit Katwijk heeft drie Mercedes-Benz Arocs 10×8 kippers in gebruik genomen. Het gaat om bijzonder compact gebouwde vijf-assers met Ruijzeveld kippers.
Compact, wendbaar en een hoog laadvermogen waren de eisen van Joh. Guyt B.V. en daarvoor kwam dit bedrijf uit op een concept dat Veldhuizen Wagenbouw ontwikkelde op basis van de Arocs. Ten opzichte van de reguliere 10×8 is de truck maar liefst een halve meter korter gebouwd, en dat resulteert in een bijzonder korte draaicirkel van slechts 21,6 meter. Dat is maar liefst twee meter minder dan de langere versie.
Een ander voordeel van de compacte bouw is dat het eigen gewicht 500 kilo lager is dan bij de langere uitvoering. De aslastverdeling van de Arocs 10×8 is optimaal. Op de drie achterassen is 27 ton de limiet doordat de assen op een afstand van 130 cm geplaatst zijn. De beide voorassen zijn ieder goed voor 11,5 ton waardoor het complete plaatje uit komt op 50 ton. Maar de korte bouw heeft meer voordelen. Dankzij de korte laadbak lost de kipper sneller. Doordat hij minder hoog geheven wordt is het voertuig bovendien stabieler tijdens het kippen.
Bij de ombouw ging Veldhuizen Wagenbouw uit van een Arocs 8×8 met starre assen. Door de toevoeging van een mechanisch gestuurde 8 tons Mercedes as ontstond een 10×8 met het gewenste laadvermogen. Deze Luchtgeveerde as heeft een hefhoogte van 18 cm zodat er in zwaar terrein geen weerstand biedt. Verder werd de ophanging van de voorassen aangepast voor de hogere aslasten. In verband daarmee werden er 445/65R22,5 banden gemonteerd op de voorassen. De derde as staat op 385/65R22,5 banden, terwijl het tandemstel voorzien is van 325/95R24 banden. Daarnaast werden de accu’s, de uitlaat diverse andere aanpassingen verricht aan het chassis. De standaard brandstoftank maakte plaats voor een Y-vormige 345 liter tank tussen as twee en drie.
De Arocs kippers zijn van het type 5053, en dat staat voor 50 ton, 530 pk. De 12,8 liter OM471 krachtbron levert een maximaal koppel van 2600 Nm. De geautomatiseerde transmissie is gekoppeld aan een tussenbak met hoge en lage gearing. In combinatie met de langs- en dwarssperren en de liftbare, gestuurde middelste biedt de Arocs hiermee ongekende terreinprestaties. Een belangrijk voordeel is de overbemeten aandrijflijn. Mercedes-Benz past bij de Arocs extra zware kruisstukken toe voor een grote bedrijfszekerheid en levensduur onder zware omstandigheden. Gebr. Joh. Kuyt B.V koos voor de middellange Arocs cabine waardoor de chauffeurs meer ruimte hebben. Voor een veilig zicht op de omgeving werd er gekozen voor het Mirrorcam systeem van Mercedes.